marți, 15 martie 2011

Trei zile la Roma – partea I

by Iuli

Se spune ades ca româna este a doua limbă vorbită la Microsoft... lucru mai mult sau mai puţin adevărat... dar ceea ce cred eu este ca româna este cu siguranţă a doua limba vorbită în Roma. Nu este limba vorbită de către oficiali, nici de către cerşetorii de la colțurile străzilor (deşi și aceştia ar putea intra în calcul) dar va fi întotdeauna vorbită de către personalul din hotel sau de către fata de la magazinul de înghețată (adorabila și îmbietoarea și scumpa ‚Gelateria’) și chiar de către indienii din supermarket-ul care vinde semințe româneşti și alte produse ce au scris ‚se vinde și în România’ peste tot pe ele...

Roma n-a fost niciodată principalul obiectiv pe lista vizitelor mele... Trebuie sa recunosc că nu am fost niciodată încântata de ideea de a vizita Italia, în parte pentru ca este destul de la-ndemână pentru noi, românii, să ajungem acolo și o putem întotdeauna amâna în favoarea unor alte destinaţii, mai exotice și în parte pentru că mă temeam că deşi ajunsă acolo ca turist, aș fi fost tratată ca și ‚invadator’ (cine invadează pe cine? apropo...) de către cei cărora ar fi trebuit sa le spun de unde vin... M-am înșelat și acum mă bucur ca pot povesti despre minunatul oraş mama al tuturor civilizaţiilor care se numesc, cu mândrie, ,latine’.
Profitând de ziua libera oferită cu ocazia sărbătorii Rusaliilor (,Sărbătoarea Coborârii Sfântului Duh’ cum mai este numită) – ne-am hotărât să vizităm un oraş European cu aer mediteranean și atmosferă latină. Cum Barcelona fusese văzută în anul anterior, Roma a devenit a doua pe listă aşa ca am început să căutam prețuri reduse pentru biletele de avion. Când caut bilete ieftine pentru zboruri în Europa aleg întodeauna companiile low-cost iar cele care operează în mod obişnuit pe ruta Bucureşti – Roma sunt, după cum era de aşteptat, Blue Air și Wizz Air. Ambele companii au prețuri scăzute și orare de zbor convenabile dar nu trebuie sa uitaţi că zburând cu ei totul este bine atâta timp cât totul merge bine... Doamne fereşte de întârzieri sau situaţii neplăcute, pentru că să telefonezi companiei costă cam cât costă sa suni la linia erotică și chiar și aşa cu greu obţii vreun ajutor... sau chiar dacă obţii, vine oricum prea târziu.
Pentru a căuta un loc convenabil de cazare am folosit venere.com și am ales hotelul Art în Accommodation ca și gazdă pentru cele trei zile ale noastre la Roma. Hotelul a fost mai mult decât satisfăcător din punct de vedere al curățeniei și liniştii dar cu baia la comun, ceea ce nu este mare lucru pentru o şedere de trei nopţi, având în vedere mai ales locaţia sa extraordinară (în centrul orașului, la 10-15 minute de mers pe jos de staţia Termini). Personalul hotelului - administratorul și o doamnă din România - !!! - au fost foarte drăguți și primitori și destul de amabili să ne ofere o hartă a orașului pe care recomand să o cereți la hotelurile unde vă cazați sau la punctele de informare a turiștilor... deşi cred că o puteţi găsi la orice chioşc de ziare sau vânzare bilete – o hartă a centrului orașului cu toate atracţiile sale, foarte clară și uşor de folosit.


Nu am folosit transportul public la Roma și nu vă pot deci oferi multe informaţii în legătură cu acesta... deşi am căutat nişte date legate de metrou, ne-am suit în el numai o singură dată și nu ne-a plăcut foarte tare... pentru că indicaţiile scrise erau destul de ambigue (... daca aţi fost vreodată la Londra sau Viena, înțelegeți ce vreau sa spun). Preţioasa noastră hartă ne-a condus peste tot pe jos și îmi pare bine că am făcut aşa pentru că în Roma te poţi împiedica de o bucată de artă și / sau istorie la fiecare colț de stradă.



După cum era de aşteptat, în prima noastră zi la Roma am hotărât sa vizităm  Coloseumulpe de-o parte pentru că este simbolul Romei dar și pentru ca părea cel mai aproape de hotelul unde eram cazaţi și soarele era deja la amiază. Spre încântarea noastră nu a trebuit să mergem decât vreo zece minute de la hotel, să trecem Parco di Traiano de pe Esquilin (unde se află și Domus Aurea a împăratului Nero) și l-am găsit! Locul unde strămoșii noştri, tracii, și-au câștigat gloria ca gladiatori de temut și care a devenit imaginea imperiului Roman.



Amfiteatrul oferă o privelişte impresionantă de afară dar pentru o gură de istorie adevărată trebuie să plătiți intrarea și să staţi la o coadă de mai mult de o oră la porţile sale. Și da, dacă v-aţi dorit vreodată sa vizitaţi Babilonia, o puteţi găsi cu siguranţă acolo – în sensul că în timp ce aşteptam să intrăm am putut auzi aproape toate limbile vorbite pe această planetă.
Chiar lângă Coloseum se află dealul Palatin (sau Mons Palatinus, după cum ii spuneau romanii), centrul Romei antice și, după cum spune legenda, locul unde Remus și Romulus au fost găsiți de lupoaica ce i-a crescut. Coborând de la Palatin, pe Via dei Fori Imperiali, bulevardul central al Romei ce merge de la Coloseum către Piazza Venezia, localizat între dealurile Palatin și Capitolin, se află Forumul Roman – inima vieţii publice din Roma antică, înconjurat de ruinele clădirilor guvernamentale, locul unde se țineau în antichitate procesiuni triumfale, întruniri publice și chiar procese.

Plimbarea către Piazza Venezia este recompensată de magnificul Vittoriano, monumentul construit de regele Victor Emanuel al II-lea în onoarea Italiei unificate. Tot în Piazza Venezia se găsesc Palazzo Venezia, biserica Santa Maria di Loreto și Columna lui Traian, construită de împărat pentru a comemora victoria în războaiele dacice și descriind în basorelieful spiralat lupta și cucerirea romană.




(va urma)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu